Internetes vásárlás
Az interneten gyakorlatilag minden olyan áruháztípus megtalálható, amely a világhálón kívül létezik. Élelmiszerüzletek, éttermek, utazási irodák, jegypénztárak, piacok, számítástechnikai boltok, plázák és még sorolhatnánk. Ma már az az üzlet, amely nincs jelen az interneten, nemcsak hogy le van maradva a kor elvárásaival szemben, de komoly vásárlói rétegtől és így bevételi forrástól is elesik. Hiszen sokan vannak (és egyre nő a számuk), akik a sorban állás, tülekedés, cipekedés helyett inkább az otthon kényelméből bonyolított vásárlás lehetőségét választják. Nem beszélve arról, hogy míg vásárlói (akár egyéni, akár viszonteladói) oldalon az e-kereskedelem kényelmes, gyors és praktikus vásárlást tesz lehetővé, addig az eladói oldalon csökkenti a logisztikai és disztribúciós költségeket, amely révén nőhet az adott vállalkozás versenyképessége és részvételi esélye a globális gazdaságban. Az internetes kereskedelem legnagyobb hátulütője a hagyományos értékesítési csatornákkal szemben a kézzelfoghatóság hiánya, de a fejlett technológia már ennek áthidalására is kínál megoldásokat: például háromdimenziós grafikák térben forgatása, virtuális próbafülke stb.
Szélessávon
A vásárlás sokszor időigényes tevékenység, hiszen nem egyszerű az elképesztően széles kínálatból válogatni, és a különböző szempontok szerint kiválasztani azt az egy árucikket, ami nekünk kell. Friss felmérések szerint az online vásárlók akár napokig is nézegetik a "kirakatokat" mielőtt döntenének. Az első látogatás és a tényleges vásárlás közötti időkülönbség átlagosan 19 óra, de a vevők több mint egyötöde három napot is eltölt keresgéléssel. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy a legjobb vételek megtalálásához szinte elengedhetetlen a szélessávú hozzáférés nyújtotta ráérős, állandó és gyors internetkapcsolat.
Az előnyök pedig kézzel foghatók: ha például szeretnénk beszerezni egy valódi ritkaságot (egy antik könyvet, egy szignált hanglemezt, vagy akár egy korlátozott sorozatszámban gyártott autót), már nem kell bejárnunk érte a fél világot. Elég a számítógépünkig elmenni, rácsatlakozni a világhálóra, és szétnézni a megfelelő helyeken. Akár néhány kattintás árán is egy valóban különleges tárgy büszke birtokosai lehetünk.
Annak érdekében, hogy döntésünkben még inkább segítsenek (némely esetekben befolyásoljanak) minket, az online üzletek ma már egyre sokrétűbb információt szolgáltatnak a mozgó, illetve mozgatható kirakattól a videófilm-termékajánlón át a háromdimenziós modellekig. Ezeknek pedig igencsak nagy a sávszélesség igényük!
Vásárlás szempontjából az internet tulajdonképpen olyan, mintha egy gigantikus méretű bevásárlóközpontba tévedtünk volna, ahol se vége, se hossza a valamilyen portékát kínáló üzleteknek, elárusító helyeknek, ráadásul a boltokat még árusoktól nyüzsgő piacok is kiegészítik. Nem túlzás, hogy az interneten minden beszerezhető, tegyünk csak egy próbát kedvenc keresőnkkel, és meglátjuk!
Az elektronikus pénzügyi szolgáltatások köre folyamatosan bővül, de annyi már most is biztos, hogy a papír kiiktatásával minden pénzügyi művelet olcsóbbá válik. Ma már szinte minden banknál lehetőségünk nyílik arra, hogy bizonyos tranzakciókat az interneten keresztül bonyolítsunk. A legtöbb ilyen elektronikus pénzügyi szolgáltatást az online bankon keresztül vehetjük igénybe, vannak azonban ezen kívül elérhető befektetési lehetőségek is.
Vásárlás
Az interneten gyakorlatilag minden olyan áruháztípus megtalálható, amely a világhálón kívül létezik. Élelmiszerüzletek, éttermek, utazási irodák, jegypénztárak, piacok, számítástechnikai boltok, plázák és még sorolhatnánk. Ma már az az üzlet, amely nincs jelen az interneten, nemcsak hogy le van maradva a kor elvárásaival szemben, de komoly vásárlói rétegtől és így bevételi forrástól is elesik. Hiszen sokan vannak (és egyre nő a számuk), akik a sorban állás, tülekedés, cipekedés helyett inkább az otthon kényelméből bonyolított vásárlás lehetőségét választják. Nem beszélve arról, hogy míg vásárlói (akár egyéni, akár viszonteladói) oldalon az e-kereskedelem kényelmes, gyors és praktikus vásárlást tesz lehetővé, addig az eladói oldalon csökkenti a logisztikai és disztribúciós költségeket, amely révén nőhet az adott vállalkozás versenyképessége és részvételi esélye a globális gazdaságban. Az internetes kereskedelem legnagyobb hátulütője a hagyományos értékesítési csatornákkal szemben a kézzelfoghatóság hiánya, de a fejlett technológia már ennek áthidalására is kínál megoldásokat: például háromdimenziós grafikák térben forgatása, virtuális próbafülke stb.
Szélessávon
A vásárlás sokszor időigényes tevékenység, hiszen nem egyszerű az elképesztően széles kínálatból válogatni, és a különböző szempontok szerint kiválasztani azt az egy árucikket, ami nekünk kell. Friss felmérések szerint az online vásárlók akár napokig is nézegetik a "kirakatokat" mielőtt döntenének. Az első látogatás és a tényleges vásárlás közötti időkülönbség átlagosan 19 óra, de a vevők több mint egyötöde három napot is eltölt keresgéléssel. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy a legjobb vételek megtalálásához szinte elengedhetetlen a szélessávú hozzáférés nyújtotta ráérős, állandó és gyors internetkapcsolat.
Az előnyök pedig kézzel foghatók: ha például szeretnénk beszerezni egy valódi ritkaságot (egy antik könyvet, egy szignált hanglemezt, vagy akár egy korlátozott sorozatszámban gyártott autót), már nem kell bejárnunk érte a fél világot. Elég a számítógépünkig elmenni, rácsatlakozni a világhálóra, és szétnézni a megfelelő helyeken. Akár néhány kattintás árán is egy valóban különleges tárgy büszke birtokosai lehetünk.
Annak érdekében, hogy döntésünkben még inkább segítsenek (némely esetekben befolyásoljanak) minket, az online üzletek ma már egyre sokrétűbb információt szolgáltatnak a mozgó, illetve mozgatható kirakattól a videófilm-termékajánlón át a háromdimenziós modellekig. Ezeknek pedig igencsak nagy a sávszélesség igényük!
Mit vásárolhatunk?
Röviden: mindent. A kézzelfoghatóság hiánya miatt persze az internet elsősorban az olyan termékek vásárlásának kedvező terepe, amelyekhez nem feltétlenül szükséges, hogy azokat személyesen, a gyakorlatban is kipróbáljuk, avagy kipróbálásuk elektronikus úton is megoldható: ilyen például a könyv, a zene, az elektronikai és számítástechnikai berendezések stb.
Kizárólag az interneten kapható termék nincsen (talán a digitális formátumú zene ilyen), viszont mindent meg lehet kapni, amit a valódi világban, jogtisztán, legálisan éppúgy, mint illegálisan, feketén.
Az interneten jelen vannak az egyéni árusok és kiskereskedők csakúgy, mint a legnagyobb nemzetközi bolthálózatok, hipermarketek. A tartós fogyasztási cikkek mellett az interneten keresztül ma már azonnali igényeinket is kielégíthetjük: rendelhetünk bármit pizzától mozijegyen és virágcsokron át a repülőjegyig. A választást nagyban segíti, hogy az interneten megvásárolható szinte összes árucikkről független minőségi leírásokat, elemzéseket, termékteszteket is találunk a világhálón.
Ha pedig egy fillért sem akarunk elkölteni, de mégis szeretnénk kapni valamit, próbáljunk szerencsét az ingyen.lap.hu oldalon.
Bővebben az árukínálat megjelenítéséről és értékesítéséről
Vannak olyan termékek, amelyek kifejezetten jól értékesíthetők az interneten keresztül, és vannak, amelyek kevésbé. Általánosságban azok a termékek felelnek meg az online árusítás követelményeinek, amelyek postai utánvétes (csomagküldő) rendszerben eladhatók és szállíthatók.
Az árukínálat megjelenítésének legegyszerűbb módja az online böngészhető vagy letölthető árjegyzék. Ezek vagy HTML-oldalak formájában vagy valamilyen dokumentumformátumban közzétett listák, amelyeket az eladó a kínálat aktuális alakulása szerint frissíthet. Az online böngészhető vagy letölthető árjegyzék az előzetes tájékoztatás, tájékozódás hatékony eszköze.
Az online értékesítés ennél hatékonyabb megoldása, ha az adott honlap lehetőséget nyújt a termékek közvetlen megrendelésére is. Ez tipikusan egy online kitölthető vagy számítógépre letölthető megrendelő formanyomtatvánnyal történik, amely alapján a termék az üzletben személyesen átvehető vagy házhoz szállíttatható.
Az online értékesítés és vásárlás jelenleg legmagasabb szintű módja az elektronikus üzlet (e-bolt) üzemeltetése. Az e-bolt mögött általában valamilyen erre szolgáló szoftveralkalmazás áll, amely a vevő számára lehetőséget nyújt az árukészlet megjelenítésére, az áruk közötti keresésre, az áru kiválasztására, megrendelésére és akár kifizetésére. Ugyanakkor a bolt üzemeltetője számára pedig lehetővé teszi az összes értékesítéssel kapcsolatos fő adminisztratív tevékenység elektronikus úton történő lebonyolítását anélkül, hogy a program kezelése komolyabb webszerkesztői ismereteket igényelne. Az internetes bolt hozzáilleszthető bármely létező honlaphoz, és állhat önmagában is.
Hol vásárolhatunk?
Az e-boltok állhatnak önmagukban, de gyakori, hogy több bolt egy webhelyen keresztül érhető el. A különféle üzletek, vállalkozások online boltjainak és bemutatótermeinek konglomerációját netplázának nevezzük. Emellett netplázáknak hívják az internetes bevásárlást segítő linkkatalógusokat is. Különös, de a valódihoz hasonló, a vásárlás mellett szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget kínáló virtuális plázák egyelőre szinte nem is léteznek.
A netplázák alternatívái az egy-egy nagyobb termékkört lefedő elárusító helyek, amilyen például az Amazon.com. Az ilyen általánosabb online áruházak mellett az internet hemzseg a szaküzletektől, illetve a speciális (egyedi) igények kielégítésére szolgáló e-boltoktól. (Például műszaki cikkek gazdag választékát találjuk az eBoltban a Depo online piacon vagy akár az arukereso.hu oldalon.
Az online vásárlási lehetőségek dzsungelében remekül eligazítanak bennünket a keresők, és nemcsak azzal, hogy bármilyen termékre rákereshetünk (a Vizsla24-nek például külön termékkeresője van), de az egyes kereső-kifejezésekhez közvetlenül hozzárendelt vásárlási lehetőségek és aktuális vételi lehetőségek listázásával is. Az adott területhez kapcsolódó vásárlási lehetőségeket a Startlap külön dobozban listázza ki tematikus oldalain.
Az üzletek mellett az áruk beszerzésének másik bevett és közkedvelt módja a "piacra járás". Erről az interneten sem kell lemondanunk, épp ellenkezőleg: olcsó használt cikkek vagy éppen ritkaságok beszerzésére és az ezzel együtt járó alkudozásra, licitálásra számos lehetőségünk van. A legnagyobb és legnépszerűbb internetes piactér az eBay, ennek magyar megfelelője a Vatera. Itt és a hasonló aukciós oldalakon árverésre bocsáthatjuk feleslegessé vált tárgyainkat és megalkudhatunk más, általunk vágyott ingóságokra, vagy akár számos árengedmény között válogathatunk. Az online piacterekkel kapcsolatban bővebb információt találhatunk még az apro.lap.hu, az aukcio.lap.hu és a hasznalt.lap.hu oldalakon.
Bővebben az elektronikus vásárlás működéséről
Az e-boltokban történő vásárláshoz legtöbbször regisztrálnunk kell magunkat, amely során megadjuk személyes, szállítási és számlázási adatainkat, és belépési kódot választunk magunknak. A vásárlás maga úgy történik, hogy az általunk kiválasztott termékekre rákattintunk, amivel azok a virtuális kosarunkba kerülnek, majd amikor már eleget vásároltunk, az összeválogatott termékeket online megrendeljük, illetve ha lehetőség van rá, ki is fizetjük. A rendeléseket telefonon vagy e-mailben visszaigazolják, és általában néhány napon belül teljesítik. Csomagolási költséget (hacsak nem különleges alkalmi csomagolás) nem számítanak fel, a szállítási költség azonban bennünket terhel. Ezért mielőtt nagyon belemerülnénk az online vásárlásba, nem árt ezek díjtételéről tájékozódni.
A fizetés történhet az áru átvételekor készpénzben, postai utánvéttel, átutalással, ügyfélszolgálaton történő átvételkor akár bankkártyával is mobiltelefon segítségével a mobilegyenleg terhére, és természetesen az interneten keresztül is. Interneten történő fizetésnél a tranzakció jogosságát ellenőrzi a bank, ezért néhány nappal hosszabb szállítási határidővel kell számolni, mint más fizetési módok esetében. Az internetes fizetés azonban gyakran külön engedményekkel jár.
A vásárlás mellett az e-boltok különféle kényelmi szolgáltatásokat is bevetnek a virtuális vásárlók kegyeinek elnyeréséért: rendelés nyomon követése, vásárlási utalványok, áruhitel, ajándékküldés stb. Természetesen az online üzletekben is gyakoriak a leértékelések, kiárusítások és a különféle akciók (pl. levásárolható pontgyűjtés).
Bővebben a biztonságos fizetésről
Bár az interneten történő fizetéssel kapcsolatban sok a félelem és a bizonytalanság, ennek ellenére az SSL szabvánnyal történő bankkártyás fizetés a világon a legelterjedtebb fizetési megoldás. Az SSL (Secure Socket Layer) a vásárló számítógépén futó internetes böngésző és egy távoli szerver közötti kommunikációs csatornát titkosítja. A csatorna 128 bites titkosítása által a megadott bankkártya-adatok mások számára nem hozzáférhetők. Az ilyen oldalak url címében egy "s" betű jelzi (https://...), hogy az adatátvitel biztonságos.
A félelmek további tompítására több bank is speciális webkártyát fejlesztett ki. Az ehhez tartozó számla és virtuális bankkártya kizárólag az interneten folytatott tranzakciók ellenértékének kiegyenlítésére szolgál. Az ügyfél a számlát egy úgynevezett házibankon keresztül a vásárlási igényeinek megfelelően tetszőleges időben és összeggel töltheti fel. Végül biztonságfokozó elem lehet még a mobil kártyakontroll. Ez annyit jelent, hogy a vásárló minden egyes kártyával történő vásárlás után sms üzenetet kap a mobil telebanktól.
Érdemes tudni!
-
A fejlett országokban az online értékesítés a kereskedelmi forgalom minimum 20 százalékát teszi ki. Ez az arány hazánkban is folyamatosan növekszik. Általánosságban elmondhatjuk, hogy az online kereskedelem Magyarországon is fontos tényezőjévé válhat egy üzlet forgalmának.