Az interneten manapság a becslések szerint mintegy 500 millió weboldal található. Ez a szám óriási mennyiségű tartalmat sejtet, ami ráadásul állandóan változik, és naponta több százezernyi újabb oldallal bővül.
Szélessávon
A valóban hasznos és hatékony keresés szinte csak szélessávú internetkapcsolat esetén valósulhat meg, hiszen megtalálni a keresett tartalmat sokszor igen időigényes feladat. A keresés tárgya bármi lehet, az interneten pedig szinte minden meg is található. Ha például nyaralni szeretnénk, kereshetünk szálláshelyet, nézegethetünk fotókat a kiszemelt helyszínről, böngészhetünk az utazási irodák ajánlatai között. Vagy, ha éppen nem tudjuk a választ az egyik tévében feltett műveltségi kérdésre, a világháló nagy valószínűséggel azt is megválaszolja. Matematika, történelem, építészet, oktatás, munka, szórakozás, kultúra... a témakörök kimeríthetetlenek.
Nem beszélve arról, hogy kutakodás közben rengeteg olyan érdekességre bukkanhatunk még, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az eredeti kereséshez, mégis érdemesnek tűnik időt fordítani rájuk. Mindezek miatt a szélessáv ideális megoldást jelent, hiszen ebben az esetben az idő nem pénz, illetve a nagy adatátviteli sebességnek köszönhetően egy-egy honlap megjelenítésére nem kell hosszú perceket várnunk. Nem szükséges tehát felesleges kompromisszumokat kötnünk, sem pénztárcánkkal, sem szabadidőnkkel.
Ráadásul a szélessáv nem korlátoz bennünket kizárólag a szövegek böngészésére, de szemléltető kép-, hang- és mozgóképanyagokat is lehívhatunk, amelyek nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a megszerzett ismeret még inkább megragadjon a fejünkben.
Érdemes tudni!
-
A keresések során kilistázott találatokhoz legtöbbször az adott weboldal rövid szöveges összefoglalója is kapcsolódik. Ezek segítségével könnyedén eldönthetjük, hogy valóban mely oldalakat érdemes megnéznünk. Így elkerülhetőek a felesleges kattintások.
-
A legtöbb keresőben lehetőségünk van a saját preferenciáink szerint személyre szabni a keresőfelületet: megadhatjuk a felület nyelvét, a keresés nyelvét, a megjelenített találatok számát, automatikusan kiszűrethetjük a nem kívánatos tartalmakat. (Ez legfőként akkor érdekes és hasznos, ha az internetet kiskorú gyermekünk is használja.)
-
A Google magyar változatában, valamint a Vizslán lehetőségünk van kiválasztani, hogy a teljes weben vagy csak a magyar weben keressünk.
-
A legtöbb tartalomszolgáltató internetes portálba "bele van építve" valamilyen kereső, amely a portál minden egyes oldalról elérhető, így tehát akár a hírek/cikkek olvasása közben is rákereshetünk egy-egy szóra, kifejezésre.
-
Minden böngészőben lehetőség van arra, hogy a böngészőfelületbe állandó elemként beágyazzuk kedvenc keresőnket (sőt, egyes böngészőkben "alaptartozék" a keresőablak), így kereséskor nem szükséges külön a keresőfelületet megnyitni.
Bővebben a keresésről
A keresés legegyszerűbb formája, ha pontosan beírjuk a keresett szót vagy kifejezést (pl: egy személy teljes nevét). A keresők a kis és nagybetűk között nem tesznek különbséget, viszont a speciális karakterek (írásjelek, szimbólumok) használatát kerüljük, mert az összezavarhatja a találatok lekérdezését. Több szóból álló kifejezés esetén a keresők nem feltétlenül veszik összetartozónak a szavakat, tehát a pontos találatok mellett olyan oldalakat is kilistáznak, ahol a megadott szavak különböző helyen fordulnak elő.
A keresők nem szeretik a túl általános szavakat (névelők, kötőszavak), amelyeket gyakran nem vesznek figyelembe a kereséskor. Ha tehát nem jó keresőszóval próbálkozunk, vagy a keresett szó/kifejezés túl általános (gyakori szavak sorozata), végeredményként általában szinte átláthatatlan találattengert kapunk. Ilyenkor szűkítsük a keresésünket, vagy logikai műveletek (and/és, or/vagy, not/nem) vagy az összetett keresés funkció segítségével, amelyek használatáról az egyes keresők tájékoztatnak. (Túlságosan szűkre szabott vagy értelmezhetetlenül elírt keresőkifejezés esetén előfordulhat, hogy egyetlen találat sem jelenik meg a képernyőn.) A keresés során felmerült problémák megoldásában a legtöbb keresőben megtalálható Súgóra támaszkodhatunk, amely példákkal illusztrálva segít minket a minél hatékonyabb keresésben.
Bővebben a keresők működéséről
Az internetes keresőknek két nagy típusát különböztetjük meg: katalógus és index. A katalógusokat emberek (maguk a webhelyek tulajdonosai, illetve a keresőszolgáltatás által foglalkoztatott szerkesztők) állítják össze úgy, hogy kézzel nyilvántartásba veszik, és témakörökbe sorolják a weben található információkat, amelyek közt ily módon tematikusan kereshetünk.
A katalógus akkor hasznos, ha egy téma behatóbban érdekel bennünket és szeretnénk a lehető legtöbb azzal kapcsolatos információt egy helyről elérni. Az indexelés esetében viszont a keresést webrobotok, vagy más néven "pók"-ok végzik el automatikusan. Ez az internetes keresés gyakoribb formája, amikor egy keresőfelületen beírjuk a keresett szót, majd a keresőprogram ez alapján válogatja le a megfelelő weboldalakat, vagyis kilistázza mindazon weboldalakat, ahol a keresett kifejezés előfordul. Ma már a legnépszerűbb keresők katalógusként és indexként is működnek.
Hogyan legyen weblapunk megtalálható az interneten?
Magától a legtöbb kereső nem fog megtalálni egy új oldalt. Annak érdekében, hogy bekerüljön a kereső adatbázisába, legtöbbször regisztrálni kell az oldalt az adott kereső weblapján, vagy a kereső által már ismert oldalakon linkeket kell elhelyezni, melyek az új oldalra mutatnak.
Segítségül 2 link az új oldalak regisztrációjához:
nemzetközi példa:
Google: http://www.google.com/addurl.html
hazai példa:
Goliat: http://www.goliat.hu/hozzaad.htm
A keresők egymástól eltérő módon rangsorolják az oldalakat, így egy kulcsszóra rákeresve a találati lista sorrendje nem feltétlen azonos.
Különösen hasznos segédeszköz a megfelelő kulcsszavak kiválasztásához a google alkalmazása, mely megmutatja, adott kulcsszót kereső emberek milyen egyéb témák után érdeklődnek még, ennek megfelelően lehet olyan kulcsszavakat is az oldalba írni, melyek nem közvetlenül kötődnek az adott laphoz, de valószínűsíthető, hogy az olyan témakör után érdeklődőket az adott lap is érdekelni fogja.
A keresőkben az előkelő helyezések megszerzése érdekében javasolt a megfelelő kulcsszavak alkalmazása az oldalak címében (title), az oldalra mutató linkeknél a klikk ide helyett valami az oldalra utaló szöveg, képek ALT tag-jebe történő megfelelő kulcsszavak elhelyezése. A keresők "megítélésénél" fontos szempont lehet akár a html állomány neve, a használt könyvtár struktúrában található elnevezések is. Az egyik legfontosabb szempont, ami a keresőktől függetlenül is komoly nézettség növekedést jelent, az oldalra mutató linkek. Kérjünk meg minden ismerősünket, barátunkat, helyezzen el az adott oldalra mutató linket a fentieknek megfelelően "beszédes" szöveggel. Az itt leírtak nem csodaszerek, a weblapok népszerűsítésére számtalan más mód is létezik, ez csupán egy lehetőség a sok közül. Természetesen a világon elég sok weboldal található, így nem várható el egyetlen keresőtől sem, hogy az oldal regisztrációja után azonnal megtalálja azt. A kereső adatbázisba való bekerülés akár több hét is lehet.
Népszerű keresők
Az utóbbi évek egyik elismerten legjobb és legnépszerűbb keresőfelülete a Google, amely egyben a világháló jelentős részének duplikált változataként is értelmezhető. Ez annyit jelent, hogy itt nem csupán összegyűjtik az éppen elérhető weboldalakat, de archiválják is azokat. Így a Google-on egy már nem létező vagy megváltozott weboldal is elérhető eredeti formájában. A Google működéséről és történetéről az alábbi linken találhatunk bővebb információforrást: wiki.hup.hu
Szintén népszerű keresőnek számít a Yahoo, amely nemcsak a kulcsszavas, hanem a tematikus keresést is lehetővé teszi. Ebben az esetben a témakör lépésről-lépésre történő szűkítésével kerülhetünk egyre közelebb a keresett tartalomhoz. Hasonlóképpen működik a ok.hu (régebbi nevén: Vizsla24) is, amely tulajdonképpen a Google magyarított változata, vagyis kizárólag a magyar weboldalak között kereshetünk vele. A gyakran használt keresők közé tartozik még az Altavista, amely az összetett keresésben nyújt sokat, valamint a nem szöveges fájlok találati mennyisége terén, azonban ennek a használata az utóbbi időben jelentősen visszaszorult a Google keresőhöz képest.
A tematikus rendszerű keresőkhöz hasonlóan működik a magyar startlap, amely bár nem hagyományos értelemben vett keresőrendszer, a hozzá tartozó közel kétezer tematikus lapgyűjteményben mégis rengeteg témakör között válogathatunk. A startlap kifejezett előnye, hogy az egyes tematikus lapcsoportok tartalmának összeállítása mögött szerkesztői munka áll, így jó eséllyel bukkanhatunk itt olyan linkre is, amelyet egy normál gépesített kereső nem adott volna ki találatként. Hátránya azonban éppen emiatt, hogy lassabban frissül, mint motorizált vetélytársai és mivel a felhasználókra van bízva így üzleti érdekből vagy emberi hibából is téves eredményre vezethet a keresésünk. A startlaphoz hasonló hazai legismertebb linkgyűjtemények az ok.hu linktár, az oldal.info , a witamin.hu vagy a linkcenter.hu